lördag 30 mars 2013

Påskhäxor

Talade med en kompis för några dagar sedan och hon sa att hon hade läst på tidningen att påskhäxorna håller på att försvinna...men inte i vår familj...barnen går nog ännu runt till grannar och bekanta och önskar alla en glad påsk. Förstås är det inte som när jag var liten och vi (vi = med mina syskon, min kusin och våra grannar) gick runt i nästan hela byn och till några i grannbyn också. Vi var ett gäng med ca10st påskhäxorsom gick från hus till hus, och oj så roligt vi hade det och ännu kan jag komma ihåg hur man på förhand visste ungefär vad man skulle få från vilket hus. På den tiden var det inte så vanligt med påskägg, utan man fick godis, frukt, pengar osv... Jag minns också ett hus vi gick till år efter år fast vi var rädda, men det var lite spännande för där sa alltid mannen att han skulle skjuta påskhäxorna...att vi skulle hälsa det om vi mötte andra... GLAD PÅSK till alla!

GLAD PÅSK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar