måndag 27 maj 2013

Liljekonvalj

...känn doften...jag kunde inte låta bli att plocka in en bukett.


Jag och Alina var tillsammans och plockade dessa underbart doftande små vita klockorna. Medan jag sakta och försiktigt drog upp dessa blommor och samlade till en bukett dök minnen från barndomen upp...jag kunde nästan känna hur vi tillsammans med mamma plockade liljekonvaljer, mamma fick alltid snabbt (åtminstone kändes det så då) ihop en jätte bukett medan jag hade gjort minst lika mycket jobb och bara hade några få stjälkar i min bukett. Undrar om Alina kände likadant för hon föreslog med jämna mellanrum att vi skulle plocka tillsammans och att hon kunde hålla buketten emellanåt!? Jag minns också att jag som liten tyckte liljekonvaljsbuketten var en av de vackraste man kunde tänka sig, en riktig brudbukett. I mina drömmar då skulle jag ha en sådan när jag gifte mig...

2 kommentarer:

  1. Liljekonvaljen är den vackraste tycker jag med. Den brukar blomma på min födelsedag, så har sedan barn fått en bukett på min dag. Blev förvånad igår då de blommar redan...men glad förstås. Satte mig ner och andades in doften.

    SvaraRadera
  2. Vi plockade en bukett tillsammans, men nu har jag fyra som min "blomsterflicka" försett mig med.

    SvaraRadera