söndag 8 december 2013

Wien

Förra veckoslutet fick jag en dröm jag haft en längre tid att gå i uppfyllelse...vi var nämnligen i Wien och inhämtade en del julstämning. Till drömmen har hört att besöka julmarknaden i Wien, då trodde jag det fanns en julmarknad, men det visade sig att det fanns julmarknader här och där i hela staden. Vi, alltså jag , Janne och Tristan (ett barn i gången har fått vara med på stadssemester) besökte fyra...Jannes kollega (från Österrike) hade sagt att vi måste besöka minst fyra julmarknader. Det var fullt av folk och en härligt glad stämning på dessa marknader. Folk träffade bekanta, åt en bit mat, tog sig en mugg värmande gluwein,gick omkring och tittade vad det fanns i de små stugorna/marknadsbodarna. Saknar något liknande i Finland...






Wien var en vacker stad i sig själv, stora vackra hus överallt...tänk att man kunnat bygga så vackert tidigare. Vi såg turistattraktioner som Schönbrunns slott med julmarknad och trädgård, vi var inne i Stephansdomen, vi åkte "pariserhjulet" i Pratern, rådhuset osv.




På söndagen då allt var stängt (de hade vi inte tänkt på före) så tog vi tunnelbanan så långt ut från staden man kom och ännu buss en bit upp på en "kulle". Därifrån kunde man se staden, Donau, alperna osv. och så vandrade vi sakta ner...förbi skogar, vingårdar, vackra hus m.m.



Julgatorna är mycket mera utsmyckade än här och fick mig att tänka tillbaka på de i Milano...här är bilder på ett par

...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar