onsdag 5 februari 2014

Runebergsdagen

Idag är det den 5.2 och vi borde ha firat Runebergsdagen...men det har inte jag hunnit desto mera med. En timme innan jag skulle iväg på jobb igen kom jag på att man ändå borde baka Runebergstårtor...sagt och gjort...men jag kände mig nog lite som Fredrika och fick utgå från "att man tager vad man haver"...vill minnas att jag någongång har läst att Fredrika också gjorde så när Runeberg ville ha något sött och gott och så "uppstod" Runebergstårtan?... Så idag blev det så här;
c. 150g smör, 2dl socker, 2 ägg, 2dl skorpmjöl, 2dl vetemjöl, 1/2 påse (50g?) mandelkross, 2dl grädde (matlagnings...för annan fanns inte hemma).
Först vispade jag smör och socker, tillsatte sedan ett ägg i sänder och till sist grädden och torra ingredienserna.

Jag gav inte mig tid att smörja mina cylinderformar så idag fick det gå med cupcakes formar... 200* ca15min i ugnen.

Hade inte heller hallonsylt, så det fick bli frysta hallon blandade med florsocker istället ovanpå och så det viktigaste (åtminstone för utseendet) glasyren (florsocker och vatten) i ring runt sylten.

Det är inte typiskt mig att baka utan recept, men jag är rätt nöjd...kanske det fattades lite kanel?eller kanske det kunde ha varit lite pepparkakssmulor i skorpmjölet?

Hoppas ni haft en bra Runebergsdag?!

1 kommentar:

  1. Det var precis samma för mig i år!!!! hade glömt att förbereda mig. Tänkte också på de ursprungliga tårtorna, då jag smulade ner pepparkakor som ännu var från julen, likaså mandelflarnen...och grädde fanns i frysen (också från julen).

    SvaraRadera