fredag 18 juli 2014

Gummibandsklänning


Igår morse när det var lite mulet och jag inte riktigt hade lust att gå ut och rensa i trädgårdslandet (som jag hade tänkt) passade jag på att sätta mig vid symaskinen istället.
Alina har lånat min turkosa "gummibandsklänning" som jag köpt för "tack skall du ha"  i Thailand för flera år sedan flera gånger, men problemet med den har varit att den är "lite" stor, så senast vi var i Eurokangas och jag råkade se likadant tyg köpte jag en bit. 
Den här klänningen är superenkel att sy! Jag kan lova att alla som har en symaskin och kan träda tråden i den kan också sy den här klänningen...Till Alinas klänning hade 70cm tyg (120brett)...sydde ihop sidorna så det blev en "tunnel", fållade fållen och sydde en tunnel för gummiband (1cm) upptill. Sedan snurrade jag upp gummibandstråd för hand på en spole, ställde in lösaste trådspänningen på maskinen och sydde runt runt runt (i spiral) ca. 15cm med 1cm mellanrum gummitråd upptill. Färdigt!
Precis när klänningen blev klar kom solen och fröken ville genast ha den på sig ...


...jag tror jag skall sy en åt mig själv också i tunnt linnetyg...men idag är det för fint väder så det får vänta...trädgårdslandet kallar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar