fredag 18 juli 2014

Chokladkaka

Jag bjöd familjen på den här kakan igår med blåbär direkt från skogen, något smultron hade också hamnat i burken samt jordgubbar...



Chokladkaks eller brownies receptet har jag tagit från min favorit kokbok "Sommar med systrarna von Sydow". 

250g smör
6 dl socker
1,5 dl kakao
4 ägg
3 dl mjöl
3 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
1-2dl hackad mörk choklad

1. Smält smöret.
2. Tillsätt socker, kakao och sedan ägget i kastrullen.
3. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt i smeten
4. Häll smeten i en fyrkantig form 22cm (jag hade rund 26cm) och strö på hackade chokladen.
5. Grädda ca. 40 min i 175grader

Ovanpå;
vispade jag 2dl vispgrädde och blandade i en burk kvark + 2 tsk vaniljsocker  och så färska bär.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar