torsdag 31 juli 2014

Tipi

...jag har mina små underliga drömmar...saker som jag vill göra/förverkliga (det finns en lång lista skall ni veta)..saker som för en del kanske verkar helt korkade...som t.ex. det här att sy ett tält har länge funnits i tankarna, men det har alltid funnit något viktigare att sätta tiden till och våra barn har börjat bli för gamla för det. Men nu när vi blev bjudna på tre års kalas såg jag genast en chans...en tre åring kanske vill kryp in och gömma sig en liten stund!? Leka indian? 



Det här tältet gjorde jag av fyra, det heter inte trianglar när de har fyra hörn...men nästan...(höjden 115cm, övre kanten 15cm och nedre kanten 110cm) bitars tyg. Först sydde jag alla sidor fast i varandra, sedan gjorde jag dörröppningen och fållade upptill och nertill. Till sist sydde jag "tunnlar" för rundstavarna (borstskaft) och upptill i tunneln gjorde jag en gummibandslänk (av ca 2cm brett gummiband) för att inte tältduken skall glida ner så lätt. Mellan fram pinnarna satt jag ett band för att inte pinnarna skall glida isär. Färdigt för lek!

Har du eller känner du någon som skulle vilja ett sådant tält gör jag mer än gärna flera i önskad färg?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar