tisdag 2 juni 2015

Sommarlov



Jag klarade förra veckan bättre än jag vågat hoppas på! ...och nu så är det SOMMARLOV, det känns så skönt även om jag ännu jobbar som vanligt men ändå...



För den som blev och funderade på varför jag skulle packa resväskan så kan jag nu berätta att vi var på veckoslutet...



...och hejade på Janne då han var och springa sitt första maratonlopp till Stockholm, så inte någon längre resa...men ändå. Loppet gick bra trots regn och rusk (...inte en torr tråd på varken springaren eller hejarklacken...lite sura miner och dåligt humör...och aldrig mer...) men nu är det glömt redan!




På söndagen tog jag äntligen tag i trädgårdslandet, fick nästan allt sått... i år blev det inga raka rader och exakt lika stora bänkar så vi får hoppas det växer ändå. Nu när vårsysslorna är undanstökade kan vi börja sommarlovet! När jag nu ändå var i farten med trädgårdsarbete så fick det bli nässelsoppa och rabarberpaj till lunch...




Receptet till rabarberpajen hittade jag i förra numret av Lantliv;

3 stjälkar rabarber
0,5 l jordgubbar
1 dl råsocker
1,5 msk potatismjöl

Allt det här blandas och läggs i en stor eller fyra små pajformar

Ovanpå;
 3 dl vetemjöl
1 msk socker
125g kallt smör i kuber

Det här nyps ihop och läggs som ett smultäcke ovampå rabarbern

225 grader 30min

Servera med lättvispad grädde (vaniljvisp eller glass)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar