torsdag 24 mars 2016

Afternoontea


Jag hade så trevligt i helgen då vi "tanter" (scoutvänner) träffades hemma hos en av oss. "Orsaken" (för visst måste det väl alltid finnas en orsak!?) till träffen var att vi skulle se på foton från "tantvandringen" i höstas. Oj, så vi hade skoj och som vi skrattade åt minnena...nästan som om vi vandrade på nytt. Härligt!

Tror ni ett sådant här tantgäng kan träffas utan något gott att äta tror ni fel... Bordet dignade av godsaker. Afternoontea stod som tema för knytkalaset. Här fanns uppdukat scones med olika marmelader, sandwich med olika smak, cheesecake och morotskaka osv. osv. Själv bidrog jag med mazariner.

Har en längre tid haft som projekt att baka mazariner, har aldrig gjort det förut...men nu passade jag på då jag visste att jag hade ett gäng villiga och ärliga "provkaniner" att smaka. Smaken blev helt ok och lätta var de att göra, men nästa gång måste jag satsa mera på utseendet.




Mördeg;
100g smör
1/2dl socker
1 ägg
3dl vetemjöl

Vispa ägg och smör. Tilsätt ägget och sist mjölet. Ställ i kylen medan du förbereder fyllningen.

Fyllning;
200g mandelmassa, grovt riven
75g smör
2 ägg

Vispa ihop mandelmassa och smör, tillsätt sedan äggen.

Kavla mördegen tunnt (ta ut rundlar med t.ex. ett glas) sätt i formarna (jag använde muffinsformar). Fyll med fyllningen. Grädda i 200° ca 15min, tills gyllene bruna.

Blanda 3dl florsocker med lite mjölk till glasyr och sätt på mazarinerna då de svalnat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar