måndag 26 september 2016

Färger...

Visste du att en människa kan se ca tio miljoner färger? (Inte undra på att vi ibland grälar om vilken färg det är...). NCS colour system innehar 1950st kodade färger...

Jag har suttit hela förmiddagen och "valt" mellan dessa 1950färger...håller på med en skoluppgift. Vi håller på med färgsättning för tillfället i skolan, det är så intressant!...jag trivs som fisken i vattnet. Tänk om man någon dag kan få betalt för att sitta och göra det här?! Inspirerad av alla dessa färger tog jag telefonen med mig ut (då jag gick och hängde kläder på tork) och knäppte snabbt några bilder på färger.

Grundfärgerna rött, gult och blått;


i NCS colour system räknas även grönt, svart och vitt till grundfärgerna;


Man talar om komplementfärger, dvs. motsatsfärger (blå-orange, gul-violett, röd-grön)

...så kan man också dela in färger i varma och kalla färger, man kan tala om nyanslika, kulörtonslika, vithets-,svarthets- och kulörhetslika...

Nåja, nu tillbaka till läxorna!

Ha en färgrik dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar