lördag 28 januari 2017

Väv...


När har du senast vävt? Jag har inte gjort det sedan gymnasietiden då jag vävde tyg till min folkdräkt (som jag tyvärr inte fått sydd ännu). Min mamma vävde mycket mattor förr, men min "hjälp" var inte så välkommen då (jag orkade inte dunka tillräckligt hårt). Och nu som vuxen kan jag förstå att hon kanske ville ha lite "egen tid".


Nu i veckan fick jag däremot vara med när mamma  och hennes väninnor lade upp en ny väv. Nu var jag stor nog. Det var med stort intresse jag tittade på (hjälpte till?). Jag beundrar dessa kvinnors samarbete, kunskap och glädje. Det var roligt att lyssna på dem också...sällan talar de sibbo dialekt annars men nu kom ord som "skile" , "romppon" och "reidkammen" för att nämna några...säkert så som de lärt sig att det heter.


212 trådar, trettio meter...nu är det bara för mamma att dunka på. Jag måste nog tyvärr ännu vänta på min tur, men hoppas den dagen kommer att jag får tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar