lördag 7 oktober 2017

Äppel, päppel...


Det var det här med "tjänster och gentjänster"...jag hade ett tyg (som blev till en "buff") som C gillade och hon äpplen som jag saknade...


Jag fick en stor påse med de finaste äpplen. Tack massor C&H! Av äpplena har det nu blivit den godaste av alla äppelsyltar...Satus sylt som barnen kallar den, mmm... Äppel, vanilj och kanel är hemligheten.




Det blev äppelmos också. Tänker alltid på min mormor när jag står och "vävar"/mosar äpplena. Min mormor gjorde alltid "äppelmos" och "fin äppelmos" (då var äpplena skalade)... Jag gjorde äppelmos!


Men det var inte allt, äppelpaj bjöds det också på, Pirjos äppelpaj. Jag gillar de här namnen på recepten som berättar ursprunget...mammas, mommos, tant Selmas osv., de för tankarna tillbaka till personen i fråga. 


Kände mig nog lite som "tant ta till vara" eller "tant sparsam" när jag sparade alla skal och kärnhus, men det var det värt...kokade saft på dem och sedan en stor karott äppel-ris gröt på saften.



Tänk så mycket man kan göra av en påse äppel!...och ännu finns det några kvar att mumsa i sig! 


Drömmer om att våra egna träd skulle börja ge frukt, i år fick vi totalt elva äpplen! I väntan på det, ha det bäst! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar