fredag 29 december 2017

Jul 2017


Nu börjar det vara dags att sätta punkt för den här julen. En jul jag kommer att minnas med värme. Julen som jag hade bestämt att ställa igång tidigt för att hinna njuta av utan att stressa...


...hade faktiskt ljusstakar och stjärnorna i fönstret före första advent (har aldrig hänt tidigare tror jag)...långa listor på pynt som skulle lagas och julklappar som skulle skaffas fanns färdigt...men sedan vet jag inte vad som hände när vi vände kalenderbladet till december, de var som om någon fyllt kalendern utan att jag var med... Nåja så är det väl alltid...jag känner trots allt att jag fick en fin adventstid och hann med en hel del utan desto större panik. T.o.m barnen hade märkt att jag inte stressat som jag brukar, det var något det.


Julen förflöt som vanligt (fast på något vis i ett lugnare tempo, vad det kan bero på vet jag inte!?), risgrynsgröt, julkyrka, gravgården, julbastu, lååång väntan på tomten och julmiddagen och så resten av kvällen paketöppning. Oj, så snäll jag varit...en sådan massa paket jag fick (får visa dem i ett eget inlägg). Juldagen firades traditionsenligt hos mamma och pappa med lutfisk etc. Jul annandag blev lite annorlunda än den brukar eftersom svärfar hamnade in på sjukhus på julafton, men vi kan vara glada att han mår bättre nu...igår åt vi julmiddag hos svärmor istället.


Jag vet inte om jag här på bloggen har avslöjat vårt (läs mitt) jultema, men den som följt mig på IG vet att det i år efter många ångest fyllda månader (då jag inte hittade något som kändes rätt) kom på en sömnlös natt att det skulle vara naturen. Med ens kändes det så rätt! Grönt, enkelt och naturnära. 


Några gamla konservburkar blev till adventsstake. Granen pyntades med garn hjärtan, tovade bollar, näver hjärtan och en flaggirlang (Finland 100 till ära). Middagsbordet fick en matta av mossa, lite kottar och en enkel julros. Visst hade jag tänkt mig en krans av kottar, bollar av mossa och några andra små pynt...som nu inte blev av, men det gör inget. 

 

 

Nu har jag njutit av att få vara med familjen och ta det lugnt i nästan en vecka så imorgon (och övermorgon) är det dags för lite jobb, för sedan igen kunna njuta av en vecka med familjen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar